فیلترینگ خانگی پاساد

این جزوه قصد دارد به اختصار نحوهء استفاده از نرم افزار فیلترینگ خانگی را به شما آموزش دهد. ضرورت بکارگیری این محصول؛ در فراهم آوردن امکان کنترل دسترسی فرزندان به اینترنت توسط والدین آنهاست. با این محصول براحتی میتوانید نسبت به اوقات مجاز و غیرمجاز برای دسترسی به اینترنت فرزندان خود برنامه ریزی نمایید. همچنین این محصول از حیث نوع سایتها و دسترسی به سایتهای غیراخلاقی امکانات کنترلی متنوع و سهل الوصولی را در اختیار شما میگذارد. این نوشته با نحوة نصب، تعریف کاربران، اعمال محدودیتها و سیاستهای والدین، شروع و با گزارشگیری خاتمه می یابد.

مراحل نصب برنامه:
روی فایل ستاپ برنامه کلیک کرده تا اجرا شود
حال شما پنجره خوش آمد گویی به برنامه پاساد را ملاحضه می کنید و توصیه های لازم برای نصب برنامه در این پنجره ارائه شده. برای ادامه نصب برنامه بروی کلید بعد کلیک کنید.
سپس در مرحله صفحه مربرط به انتخاب اجزای برنامه (components) ظاهر شود.
سپس مجدداً بر روی کلید بعد کلیک کرده تا صفحه مربوط به انتخاب مسیر نصب برنامه بر روی کامپیوتر شما ظاهر شود. ضمنا در صورت عدم تمایل به نصب بروی کلید انصراف کلیک کنید.
پس از تعیین مسیر نصب بر روی کلید بعد کلیک کرده تا صفحة بعدی ظاهر شود که مربوط به محل قرار گیری برنامه در منوی برنامه ها (start menu) است.
پس از انتخاب مسیر قرار گیری برنامه در start menu بر روی کلید نصب کلیک کرده تا عمل کپی کردن فایل های مربوط به برنامه پاساد انجام شود.
پس از پایان کپی کردن فایل های مربوط به برنامه پاساد، یک پنجره باز می شود مبنی بر اینکه برنامه نیاز به راه اندازی مجدد سیستم عامل دارد و بعد از کلیک کردن بر روی کلید OK کامپیوتر راه اندازی مجدد می شود.
بعد از راه اندازی مجدد سیستم بروی آیکون برنامه پاساد کلیک کنید تا برنامه اجرا شود.

تعریف کاربر:
ابتدا بر روی کلید تعریف کاربر جدید که در صفحه اصلی برنامه موجود است کلیک نمایید. بعد از کلیک بر روی کلید تعریف کاربر جدید یک صفحه جدید مطابق شکل زیر باز می شود.
در قسمت تعریف کاربر جدید به دو روش می توان کاربر ایجاد نمود.
  1. بصورت ویندوزی
  2. بصورت دستی
 
کاربران ویندوزی:
کاربرانی که در ویندوز مورد استفاده قرار می گیرند در این لیست موجود هستند و می توان ازآنها در این برنامه به عنوان کاربر استفاده نمود. با انتخاب کاربر در مرحله دوم رده سنی کاربر را با توجه به سن فرد استفاده کننده انتخاب کرده ودر مرحله سوم تاریخ تولد فرد استفاده کننده را مشخص کرده ودر نهایت با کلیک بر روی کلید ایجاد، کاربر مورد نظر ایجاد می شود. که در شکل زیر تمام مراحل بالا نمایش داده شده است.

کاربر دستی:
در این بخش می توان کاربری با نام کاربری دلخواه و کلمه عبور دلخواه ایجاد نمود. برای ایجاد کاربر دستی مراحل زیر را طی می کنیم.
  1. نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید.
  2.  رده سنی استفاده کننده را مشخص کنید.
  3. تاریخ تولد استفاده کننده را مشخص کنید.
  4. با کلیک بر روی کلید ایجاد کاربر مورد نظر ایجاد می شود.
وقتی کاربر ایجاد شد نام کاربر ایجاد شده در بالای صفحه اصلی قرار می گیرد و صفحه اصلی برنامه به شکل تصویر زیر در می آید.
در صفحه ایجاد کاربر جدید دو کلید قرار دارد به نام های والدین و ناظر که در زیر کاربرد آنها را توضیح می دهیم.
 
با فعال نمودن این کلید برای کاربر دلخواه خود هنگام مراجعات بعدی به برنامه نام کاربر و کلمه عبور کاربری که کلید والدین را برای آن فعال نموده اید از شما خواسته می شود. در اینجا والدین به معنی مدیر برنامه است و مدیر مجوز کامل را برای انجام تغییرات بروی کابران و برنامه را دارد. در زیر شما پنجره درخواست نام کابر و رمز کاربر را می بینید.
نکته: برای فعال نمودن این امکان حتماً در هنگام ساخت کاربر کلید والدین را فعال نمایید و بعد بر روی کلید ایجاد کلیک نمایید.
 
با فعال کردن این کلید برای کاربر مورد نظر دسترسی کامل به کاربر داده می شود و از عملکرد کاربر گزارش گیری می شود. تفاوتی که کاربر ناظر با کاربری که دسترسی کامل از طریق رده سنی داده شده، است در این است که کاربر ناظر تمام دسترسی ها برایش مجاز است و عملیات پردازش تصویر و متن بر روی کاربر ناظر اعمال نمی شود. ولی کاربری که دسترسی کامل دارد عملیات فیلترینگ در سطح پایینی بر روی آن اعمال می شود.
برای فعال کردن این امکان به دو حالت می توان عمل نمایید:
حالت اول: هنگام ایجاد کاربر در پنجره ایجاد کاربر جدید، کلید ناظر را فعال نمایید.
حالت دوم: در صفحه اصلی برنامه و بعد از انتخاب کاربر مورد نظر کلید ناظر مجاورکلید تنظیمات فیلتر را فعال نمایید.

گزارش گیری:
در این قسمت شما می توانید گزارش مربوط به سایتهای بازدید شده توسط هریک از کاربران را به صورت جداگانه و نیز تمام کاربران را به صورت یکجا مشاهده نمایید. همچنین شما می توانید گزارش مربوط به میزان استفاده کاربر و اولین ارتباط و آخرین ارتباط را مشاهده نمایید. این بخش شامل دو قسمت: 1- وضعیت کاربر 2- سایت‌های بازدید شدهمی باشد.

وضعیت کاربر:
برای گرفتن گزارش از وضعیت کاربر در ابتدا نام کاربر که در بالای صفحه قرار دارد را انتخاب می نماییم. همچنین شما می توانید در قسمت نام کاربر گزینه تمام کاربران را انتخاب نمایید تا از تمام کاربران موجود در برنامه گزارش تهیه نماید. سپس فاصله زمانی مورد نظر خود را در قسمت مشخص شده تنظیم نمایید. پس از انجام تنظیمات مورد نظر برای گزارش گیری بر روی کلید جستجو کلیک نمایید تا گزارش مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

سایت های بازدید شده:
برای گزارش گیری از سایتهای بازدید شده توسط یک کاربر و یا تمامی کاربران می توانید از این قسمت استفاده نمایید. برای انجام این عملیات در ابتدا نام کاربر مورد نظر ویا تمامی کاربران را در قسمت نام کاربر انتخاب نمایید. سپس محدوده زمانی مورد نظر برای گزارش گیری را مشخص نمایید. در آخر سایتهایی (مجاز، مسدود شده، همه) که در نظر دارید برنامه برای شما گزارش تهیه نمایید انتخاب نمایید.
پس از انجام تنظیمات مورد نظر برای گزارش گیری بر روی کلید جستجو کلیک نمایید تا گزارش مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

نکته بسیار مهم: همیشه به یاد داشته باشید پس از انجام تغییرات در تمامی بخش ها پس از کلیک کردن بر روی کلید ذخیره، حتماً در صفحة اصلی بر روی کلید اعمال تغییرات کلیک نمایید تا تغییرات مورد نظر بر روی کاربر مورد نظر اعمال شود، در غیر این صورت تنظیمات انجام شده بر روی کاربر اعمال نمی شود.

اینترنت پاک:
نکته بسیار مهم: برای اینکه تمامی تنظیماتی که برای کاربران در نظر گرفته شده اعمال شود باید اینترنت پاک فعال شود برای این کار باید در صفحه ای اصلی برنامه، در سمت راست پائین صفحه کلید اینترنت پاک را کلیک کرده تا فعال شود. بعد از فعال شدن اینترنت پاک برای اتصال به اینترنت باید هر کاربر نام کابری و رمز خود را وارد کرده و سپس می تواند از اینترنت استفاده کند. نام کاربری و رمز عبور برای کاربران تعریف شده در برنامه است. اگر کلید اینترنت پاک غیر فعال باشد برنامه عملا غیر فعال بوده و برای اتصال به اینترنت دیگر از کاربر نام کابر و رمز عبور خواسته نمی شود.
دسته بندی: آموزش
ادامه مطلب